2017 m. gruodžio 1 d., penktadienis

PILNAPROTAVIMO (MINDFULNESS) ĮTAKA VAIKAMS



                      Dėmesingo įsisąmoninimo arba pilnaprotavimo (Mindfulness) terminas Lietuvoje vis labiau populiarėja ir yra labai populiarus kitose pasaulio valstybėse, tokiose kaip Jungtinės Amerikos Valstijos ar Didžoji Britanija. Pilnaprotavimo praktikos ir įvairios programos ten taikomos labai plačiai – versle, mokyklose, ligoninėse, tėvystėje, psichoterapijoje ir pan.
                      Pilnaprotavimas – tai proto treniravimas sutelkti dėmesį į dabartinį momentą atsisakant jį vertinti. Tai galingas įrankis gerinantis žmogaus gerovę, didinantis ramybę, pasitikėjimą ir gyvenimo džiaugsmą.
                      Pilnaprotavimo mokymas labai naudingas vaikams. Tyrimai rodo, kad vaikams, kurie praktikuoja pilnaprotavimą:
• gerėja dėmesys, atmintis ir tai atsispindi akademiniuose pasiekimuose;
• gerėja sprendimų priėmimo įgūdžiai bei didėja savęs supratimas ir pasitikėjimas savimi;
• vystosi geresni emocijų reguliavimo įgūdžiai, ypač sunkių emocijų (baimės, nerimo, pykčio ir pan.);
• gerėja psichinė sveikata;
• didėja empatija ir gebėjimas suprasti kitus, o tai padeda kurti teigiamus santykius su kitais.
                      Pasaulyje vis plačiau kuriamos programos vaikams ir dėmesingumo mokymas integruojamas mokyklose. Net ikimokyklinio amžiaus vaikus jau galima pradėti mokyti pilnaprotavimo praktikų. Praktikų metu mokoma pastebėti savo mintis, jausmus, kūno pojūčius, garsus ir kas vyksta aplinkoje esamu momentu. Pavyzdžiui, valgymo praktikos metu vaikai kviečiami savo mintis, jausmus bei fizinius pojūčius tyrinėti pasitelkiant penkis pagrindinius pojūčius – regą, lytėjimą, uoslę, klausą ir skonį. Vaikai kviečiami atrasti maisto spalvas, formą, patyrinėti, ar maistas leidžia garsus, kokius kelia pojūčius liečiant, kokius kvapus skleidžia, kokius skonius suteikia įsidėjus į burną, kramtant ar ryjant. Ši praktika vaikams labai patinka. Šios praktikos metu galima valgyti įvairų maistą – uogas, vaisius, šokoladą ar pan.
                      Dėmesingo įsisąmoninimo praktikos vaikus brandina, moko suprasti save, pastebėti daugiau gražių dalykų gyvenime ir daugiau būti “čia ir dabar”. Buvimas esamame momente pasitarnauja ne tik pastebėti daugiau dalykų apie jį, jis taip pat padeda nukreipti dėmesį nuo neigiamų jausmų susijusių su praeitimi ar ateitimi.
                      Dėmesingo įsisąmoninimo programos gali būti taikomos įvairiai:
• sveikiems vaikams,
• vaikų depresijos, nerimo, streso simptomams mažinti,
• vaikams su autizmo sutrikimu,
• vaikams su dėmesio sutrikimu ar aktyvumo ir dėmesio sutrikimu,
• vaikams sergantiems vėžiu ar kitomis sunkiomis ligomis,
• tėvams.
                      Kartais su neigiamais jausmais, mintimis ar reakcijomis tvarkytis gali būti labai sunku. Tai daryti gali būti sunku ir suaugusiems, ir vaikams. Tikėtis, kad sunkių akimirkų vaikai nepatirs – naivu, tačiau mokant juos pilnaprotavimo išmokysime juos gyventi lengviau ir sėkmingiau.


Psichologė-psichoterapeutė Indrė Vaidelienė

Nuotrauka iš pixabay.com

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą