Ar sutiktumėte, kad gyvenime norite ir stengiatės elgtis taip, kad
jaustumėte kuo daugiau malonumo ir kuo mažiau skausmo ir kitų nemalonių
potyrų? Ko gero, to norime dauguma. Tačiau pasirodo, kad mūsų protas,
patarinėdamas, kaip to pasiekti, toli gražu ne visada remiasi logika ir
kartais mus tiesiog apgauna.
Nobelio premijos
laureatas psichologas Daniel Kahneman savo knygoje "Thinking, fast and
slow" aprašo tokį eksperimentą: žmonių buvo prašoma panardinti vienos
rankos plaštaką į 14 laipsnių šiltumo vandenį ir palaikyti 60 sekundžių.
Tokios temperatūros vanduo sukelia gana stiprų, tačiau pakeliamą
skausmą (visi tiriamieji buvo informuoti, kad, jeigu kentėti būtų sunku,
ranką galima ištraukti anksčiau, tačiau niekas to nepadarė). Po minutės
ištraukę ranką iš vandens jie gavo šiltą rankšluostį. Po petraukėlės
dalyviai buvo paprašyti į tokios pat temperatūros vandenį panardinti
kitą plaštaką, o praėjus 60 sekundžių į šaltą vandenį buvo įleista šiek
tiek šiltesnio, kad vandens temperatūra pakiltų maždaug vienu laipsniu
ir eksperimento dalyviai pajustų skausmo sumažėjimą. Šiame šiek tiek
šiltesniame (tačiau vis tiek nemaloniai šaltame) vandenyje jie laikė
plaštaką dar 30 sekundžių, o ją ištraukę taip pat gavo šiltą
rankšluostį. Po dar vienos petraukėlės dalyviams buvo leista pasirinkti,
kurį užduoties variantą, ilgesnįjį (90 sek.) ar trumpesnįjį (60 sek.),
jie norėtų atlikti paskutiniame, trečiajame eksperimento etape. Kaip
manote, ką jie rinkosi? 80 procentų pasirinko ilgesnįjį eksperimento
variantą, kurio pabaigoje skausmas šiek tiek atlėgsta (tačiau iš tiesų
trunka ilgiau, be to, pirmoji jo dalis pagal patiriamą diskomfortą yra
visiškai identiška trumpesniajam eksperimentui).
Tiek
šis, tiek ir kiti D. Kahneman ir kolegų atlikti eksperimentai rodo, kad
mūsų smegenys, apskaičiuodamos mūsų patirtą skausmą ir pateikdamos
"rekomendacijas ateičiai" kaip jo patirti mažiau, visiškai ignoruoja
skausmo trukmę. Daug svarbesni yra du kiti kriterijai: koks buvo
maksimalus patirtas skausmo stiprumas ir kiek stipriai skaudėjo pačioje
pabaigoje.
Analogiškus rezultatus gavo ir kito tyrimo
atlikėjai, stebėję ligonius, kuriems buvo atliekamos skausmingos
medicininės procedūros. Rezultatai iš tiesų stebinantys: galutiniam
subjektyviam skaumo vertinimui nebuvo svarbu, ar procedūra truko 10, ar
60 minučių, įtakos ir vėl turėjo tik tai, koks buvo maksimalus patirtas
skausmas, ir kiek stipriai skaudėjo procedūros pabaigoje. Tarkime, kad
abiejų procedurų metu maksimalus tam tikru momentu patirtas skausmas
buvo 9 balai, tačiau trumpesniosios procedūros pabaigoje jis išliko gana
stiprus (pvz. 8 balai), o ilgosios procedūros pabaigoje nukrito iki 4
balų. Kad ir kaip būtų keista, dauguma žmonių, jeigu tik jiems bus
suteikta proga, rinksis ilgesniąją procedūrą, kurios pabaigoje skausmas
atlėgsta, nors iš tiesų jiems teks patirti keletą kartų daugiau skausmo,
negu trumpesniosios procedūros metu, kuri jau būtų senokai pasibaigusi
tuo metu, kai skausmas ilgosios procedūros atveju ima mažėti.
D.
Kahneman teigimu, šie jo ir kitų mokslininkų atlikti eksperimentai
rodo, kad mūsų galvose gyvena tarsi du "aš" - patiriantysis "aš", kuris
patiria kiekvienos akimirkos išgyvenimus (mes kiekvienu momentu kažką
patiriame: mąstome, jaučiame, veikiame ir galime tai įsisisąmoninti bei
įvardinti) ir pasakojantysis "aš", kuris apibendrina šias patirtis ir
pateikia (ne visada logiškas) rekomendacijas ateičiai.
Beje,
taip mes mąstome ne tik apie skausmą. Malonumo ir laimės trukmė mūsų
"pasakotojui" taip pat nėra svarbi, daug svarbiau - intensyvumas.
Pavyzdžiui, pamėginkite įvertinti, kuris gyvenimas atrodo geresnis: a)
moters, kuri 30 metų žuvo avarijoje, tačiau visus metus iki mirties buvo
labai laiminga, ar b) moters, kuri žuvo avarijoje 35 metų, iš kurių 30
buvo labai laiminga, o paskutinius penkerius - gana laiminga. Vėlgi
daugumai žmonių intuityviai patrauklenis atrodo a variantas, nors
variante b yra tie patys 30 labai laimingų metų, plius dar 5 metai gana
laimingo gyvenimo, kurių mūsų protas šiame kontekste kažkodėl (?!)
nevertina.
Beje, apie šį mūsų polinkį ignoruoti proceso
eigą ir akcentuoti jo pabaigą jau seniai žino Holivudo filmų kūrėjai,
statantys filmus su laiminga pabaiga. Tokios patarlės kaip "Viskas
gerai, kas gerai baigiasi" taip pat atspindi šią mąstymo tendenciją.
(Beje, ji, matyt, tikrai universali, nes dabar permąsčiau, kad bent jau
keturiomis man žinomomis kalbomis - lietuvių, rusų, anglų ir norvegų -
ši patarlė skamba identiškai). Mes tarsi linkę ignoruoti savo
patiriantįjį "aš", nekreipti daug dėmesio į tai, kiek minučių, valandų
ar dienų diskomforto jam tenka patirti, jeigu tik tikimės "laimingos
pabaigos" ir suteikiame jai svarbią reikšmę.
Kaip ir
daugelis dalykų, šis mūsų proto ypatumas gali ir būti naudingas, ir
trukdyti. Nors daugeliui moterų gimdymas, tuo metu, kai jis vyksta,
atrodo ilgas ir skausmingas, nemaža dalis netrukus po jo teigia, kad tos
kančios buvo netokios ir didelės, ir kad kūdikis jas visiškai atperka.
Tai - labai adaptyvu, nes matyt be šio mąstymo ypatumo dauguma moterų,
ypač anksčiau, kai nebuvo nuskausminamųjų, po pirmojo gimdymo būtų
dariusios viską, kad daugiau nepastotų. Kūdikio priežiūra ir auginimas
taip pat reikalauja daug nemiegotų naktų ir savo poreikių tenkinimo
atidėjimo, tačiau ir vėl dažnai moteriai viena nurimusio kūdikio šypsena
atperka visą nemigo naktį.
O kada ši mąstymo
tendencija gali trukdyti? Na, kad ir pirmame aprašytame eksperimente
matyti, kad dauguma dalyvių pasirinko ilgiau laikyti ranką šaltame
vandenyje, nors visai lengvai galėjo to išvengti. Žinoma, greičiausiai
jokios apčiuopiamos žalos jie dėl to nepatirs, tačiau buvo galima
pasirinkti kitą variantą, ir tuomet jų rankai, jos odai, raumenis ir
sąnariams būtų tekę mažiau laiko kęsti šaltį.
Dabar
įsivaizduokime visai kitokią situaciją - sutuoktinių porą, kuri skiriasi
po 10 bendro gyvenimo metų. Net jeigu 8 ar 9 iš šių metų buvo laimingi,
ir tik paskutiniai metai ar dveji - sudėtingi, labai tikėtina, kad bent
jau skyrybų laikotarpiu ir iškart po jo abu sutuoktiniai (dėl
visuotinio polinkio akcentuoti pabaigą) gali būti linkę vertinti savo
santuoką kaip nesėkmingą, sutuoktinį - kaip netinkamą, konfliktuoti,
galbūt netgi įtraukti į šiuos konfliktus vaikus, kuriems savo ruožtu
taip pat gali atrodyti, kad tėvų santuoka buvo nesėkminga, nes jos
pabaigoje jiems teko patirti daug skausmingų dalykų (net jeigu prieš tai
buvo netrumpas laimingas laikotarpis).
Taip jau yra,
kad mūsų polinkis į ne visada logiškus ir teisingus apibendrinimus, per
greitą išvadų darymą ir kitokias mąstymo klaidas sustiprėja tais
laikotarpiais, kai patiriame daugiau streso, nerimo, diskomforto. Kad
galėtume dar sykį, jau ramiau, pažvelgti į situaciją, svarbu atrasti sau
tinkančius būdus, kurie leidžia stabtelėti, "atvėsti", šiek tiek iš
šalies pažvelgti į mūsų "pasakotoją" ir paklausti savęs: galbūt aš vis
dėlto vertinu 8 laimingus savo santuokus metus ir tą žmogų, su kuriuo
juos pragyvenau? Galbūt penkeri gana laimingo gyvenimo metai savaime yra
vertingi, nepriklausomai nuo to, kas buvo prieš juos ir po jų? Galbūt
aš noriu mokėti rinktis dalykus, kurie mano kūnui kels kuo mažiau
nereikalingo diskomforto?
Jeigu pastebėsite, kaip jūsų gyvenime reiškiasi šie mąstymo ypatumui, pasidalinkite, lauksime.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą