Tiriamųjų grupė gavo tokį daiktų
rinkinį: žvakė, smeigtukai ir dėžutė su degtukais. Užduotis paprasta –
prikabinti žvakę ant sienos taip, kad vaškas nekristų ant stalo. Dauguma dalyvavusių
eksperimente pradėdavo kaitindami žvakės šoną ir lipdydami ją prie sienos. Po
penkių ar dešimties minučių galiausiai buvo pasiekiamas sprendimas – įžvalga,
kad dėžutė yra ne tik degtukų laikymo vieta, bet ir puiki platforma pastatyti
žvakei. Šią platformą galima buvo nesunkiai smeigtukais pritvirtinti prie
sienos. Toks sprendimas nebuvo paremtas algoritmais. Norint jį išspręsti reikėjo vadovautis euristika,
t.y. rasti unikalų sprendimą, strategiją.
Psichologai dažnai naudoja šią
užduotį kūrybinės įžvalgos tyrimams. Įžvalga tai procesas, kurio metu staiga
išsiaiškiname atsakymą į klausimą, kuris iki tol mus neramino. Iš pirmo
žvilgsnio gali atrodyti, kad problema neturi tinkamo loginio sprendimo, bet
praėjus tam tikrai laiko daliai viskas pasikeičia, atsakymas atrodo ateina
savaime. Neuromokslininkas Markas
Beemanas iš Northwestern‘o universiteto tyrinėja įžvalgą ir kūrybiškumą. Tyrėjas
mėgsta pateikti panašias užduotis savo busimiems darbuotojams, prieš priimdamas
juos į darbą savo laboratorijoje.
Beemanas tyrinėja įžvalgą, nes
mano ją esant pagrindiniu kūrybiškumo elementu. Nors kūryba yra visas naujų
idėjų atradimo procesas, įžvalga yra vienas svarbiausių šio proceso elementų. Kompozitorius,
kuris rašo naują labai gražią dainą iš tiesų atlieka kūrybinį aktą, tačiau
momentas, kurio metu jis nusprendžia nebaigti savo kūrinio minorine gaida yra
įžvalga. Apibendrinus, kūryba atsiranda tada kai sunkus darbas eina iš vien su
analitiniu mąstymu ir įžvalga. Žmogus negali sugalvoti reliatyvumo teorijos,
pasikliaudamas savo anksčiau regėtu sapnu, jei jis pats nėra fizikas ir niekada
anksčiau apie tai nėra mąstęs.
Akimirkai pagalvokite, ką jūs iš
tiesų laikote kūrybiškumu? Mes žinome, kad kažkas geba kurti, jei pateikia
pasauliui iki tol neregėtų dalykų tiek daiktine, tiek idėjine forma. Tokie kūrybiški
žmonės yra choreografai, dailininkai, rašytojai, mokslininkai ar matematikai, sugeneruojantys
ir pateikiantys mums tam tikrus produktus, kuriuos mes vartojame – šokis,
fotografija, romanas, straipsnis, teorija. Kad būtų aiškiau, Beemanas siūlo pavyzdį:
įsivaizduokite žmogų, kuris išrado sąvaržėlę. Jis sugalvojo būdą kaip sulenkti
vielos gabaliuką taip, kad jis išlaikytų keletą susegtų popieriaus lapų. Tai ir
yra tikroji kūryba. Tačiau nebūtinai visi menininkai yra kūrybingi, o kai kuriems
buhalteriams iš tiesų netrūksta kūrybiškumo.
Reikia pripažinti, kad Įžvalgą tyrinėti
yra kur kas lengviau nei kūrybiškumą. Ji vyksta tam tikru laiko momentu, gali
ją pagauti, išnagrinėti ir išanalizuoti
jos savybes. Taigi, nors įžvalga ir yra tik viena iš kūrybiškumo dalių, tačiau
galima ją išmatuoti. Įžvalgos momentas pastebimas fiksuojant smegenų veiklą.
Mokslininkai analizuodami įžvalgos momentą bando atrasti tai, kas mąstymo
procese padeda tarsi persilaužti, kuomet jaučiamės užstrigę spręsdami vieną ar
kitą problemą. Jie bando atrasti metodus, kurie padėtų tai padaryti.
Naujausiame savo tyrime, Beemanas
atidžiai stebėjo žmonių žvilgsnį, kai jie atlikdavo „Tolimų asociacijų“ testą.
Testo metu tiriamajam pateikiamas žodžių sąrašas, pvz.: „snukis“, „vyšnia“ ir „daktaras“
ir reikia nuspręsti kokio vieno žodžio trūkstą, kuris su kitais trimis galėtų sudaryti
sudurtinį žodį. Jie norėjo pamatyti, ar iš žmogaus akių judesių ir mirksėjimo
dažnio galima būtų daryti išvadas apie tiriamojo mąstymo procesą ir teisingo
atsakymo tikimybę. Paaiškėjo, kad jei tiriamasis žiūrėjo tiesiai į žodį ir
susikoncentravo ties juo t.y. rečiau mirksėjo (kas reiškė aukštesnį dėmesio
koncentracijos lygį) – buvo didesnė tikimybė, kad tiriamasis mąstė analitiškai,
pergalvodamas tuos atsakymų variantus, kurie atrodo tikėtini ir sistemiškai
atmesdamas tuos, kurie atrodė neteisingi. Jei tiriamasis, pavyzdžiui, žiūrėjo į
žodį „snukis“, jam į galvą galėjo ateiti žodis „ant“ ir jis šį žodį tikrino
kaip jis dera su kitais žodžiais – „vyšnia“ ir „daktaras“. O kai tiriamasis
nustodavo žiūrėti į kokį nors konkretų žodį, t.y. nustodavo judinti akis arba
mirksėti, jis pradėdavo ieškoti platesnių ir abstraktesnių asociacijų. Tai ir
yra į įžvalgą orientuotas elgesys. Išvada, kad reikia išmokti ne spoksoti
sutelkus dėmesį į vieną tašką, bet žvelgti už savo dėmesio ribų. (Testo
atsakymas – „šuo“).
Paaiškėjo, kad tiesiog stebint
žmogaus akis, skaičiuojant kaip dažnai jos mirksi, kiek laiko žiūrima į tam
tikrą stimulą, kol žvilgsnis pakreipiamas kažkur kitur arba tiesiog užsimerkiama, galima prognozuoti, kaip tiriamasis ras tinkamą sprendimą ar bus
bent jau bus arti iki jo. Kita vertus, tai nėra visiškai naujas tyrimas, nes jis
atkartoja senesnę mokslinę
analizę, kuri rėmėsi fMRI ir EEG stebėjimu. Įžvalgos momentas ir
pasirengimo etapai aiškiai atsispindėjo tam tikrose už dėmesio koncentraciją
atsakingose smegenų srityse. Kitas tyrimas, kurį inspiravo
anksčiau minėtas eksperimentas, buvo atliktas 2012m. Tyrimo metu nustatytas
taip pat nustatytas ryšys tarp dėmesio savybių ir problemų sprendimo.
Anot Beeman‘o, iš tiesų vienas iš svarbiausių dalykų
sprendžiant problemas yra tai, kur mes nukreipiame savo dėmesį.
Deja, net ir kliaudamiesi naujausiais moksliniais tyrimais mes vis dar negalime nuspėti, kas taps kitu Albert‘u Einstein‘u ar Marie Curi, priklausomai nuo to, kaip greit žmogus išspręs žvakės, smeigtukų ir dėžutės su degtukais uždavinį ar kaip greitai jo žvilgsnis nutols, bandant pažvelgti į problemą globaliau. Kol kas galime patys bandyti ugdyti savo kūrybiškumą, pavyzdžiui neįprasta tvarka sudėliojant drabužius savo spintoje ar grįžtant namo kitu keliu nei įprasta. Tai galbūt nepadės laimėti Nobelio premijos, bet atitrauks jūsų žvilgsnį (ir dėmesį) nuo kasdienių rūpesčių ar problemų sprendimo. Kartais tik dėmesio atitraukimo ir tereikia, kad tarsi savaime ateitų įžvalga palengvinanti vienos ar kitos problemos sprendimą, o žiū ir rūpesčių naštą.
Deja, net ir kliaudamiesi naujausiais moksliniais tyrimais mes vis dar negalime nuspėti, kas taps kitu Albert‘u Einstein‘u ar Marie Curi, priklausomai nuo to, kaip greit žmogus išspręs žvakės, smeigtukų ir dėžutės su degtukais uždavinį ar kaip greitai jo žvilgsnis nutols, bandant pažvelgti į problemą globaliau. Kol kas galime patys bandyti ugdyti savo kūrybiškumą, pavyzdžiui neįprasta tvarka sudėliojant drabužius savo spintoje ar grįžtant namo kitu keliu nei įprasta. Tai galbūt nepadės laimėti Nobelio premijos, bet atitrauks jūsų žvilgsnį (ir dėmesį) nuo kasdienių rūpesčių ar problemų sprendimo. Kartais tik dėmesio atitraukimo ir tereikia, kad tarsi savaime ateitų įžvalga palengvinanti vienos ar kitos problemos sprendimą, o žiū ir rūpesčių naštą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą