Šiandien norvegų psichiatro Finn'o Skårderud'o knygoje "Nerimas: klajonės po modernųjį aš" perskaičiau mintį, kad Vakarų kultūroje vengiama kalbėti apie gėdą. Kenčiantys žmonės, besikreipiantys į psichologus ir psichiatrus, esą kalba apie nerimą, kaltę, nusivylimą ar kitas neigiamas emocijas, tačiau kalbėti apie gėdą yra laikoma gėda ir todėl žmonės to vengia. Hm, idomu. Reikia pasakyti, kad ir man retai tenka išgirsti apie tai kalbant, nors dažnai galima numanyti, kad būtent gėda slepiasi už klientų pasakojimų apie įvairius nemalonius išgyvenimus, kurie yra susiję su baime būti kitų neigiamai įvertintam ir kartais įvardijami kaip "nesmagumas", "negerumas", "nusivylimas" ir pan. Paklausiau Juliaus apie jo patirtį ir išgirdau ta patį - ir jam apie gėdą išgirsti tenka nedažnai. Nors, pavyzdžiui, stiprios socialinės fobijos varginami žmonės dažnai patiria gėdą situacijose, kai atsiduria kitų žmonių dėmesio centre. Narcistiški žmonės gali jausti intensyvius gėdos jausmus tuomet, kai jiems kokiu nors aspektu nepavyksta atitikti norimo idealus įvaizdžio, ir kiti tai pamato (narcistiško žmogaus įsivaizdavimu, kiti būtent į šį neatitikimą kreipia didžiausią dėmesį, nors dažnai tiems kitiems tai gali atrodyti visiškai natūralus, normalus dalykas). Kuo labiau esame linkę gėdą laikyti požymiu, jog kažkas su mumis yra iš esmės negerai, tuo labiau norėsis jos atsikratyti ir tuo mažiau galėsime pasimokyti iš poelgių, sukėlusių gėdą. Gana dažnai stiprią gėdą ir už jos slypinčius kertinius įsitikinimus apie savo nevykėliškumą žmonės bando kompensuoti, pavyzdžiui, protingumu. Jeigu dažnai gėdą jaučiantis vaikas pajunta, kad jam gerai sekasi mokytis, tikėtina, kad būtent šioje srityje jis sieks gauti kuo daugiau teigiamų įvertinimų ir taip įtvirtinti save. Deja, kartais tai nepadeda, ypač jeigu žmogaus siekiai būna nerealistiški. Žmogus gali būti daug pasiekęs, ir vis dėlto visus pasiekimus nuvertinti bei viduje toliau jaustis nevykęs, nevertas meilės ir t.t.
Ko gero beveik visi pažįstame gėdos skonį. Gėdos apimtam žmogui veidą ir kaklą staiga gali išpilti tirštas raudonis, visą kūną - karštis, galva nusileidžia žemyn, kartu kyla noras pasislėpti, pradingti, kartais - net prasmegti skradžiai žemę. Kartais gėda gali būti sumišusi su pykčiu, kartais - su liūdesiu ir bejėgiškumu. Neretai kyla tam tikras noras paklusti, nusileisti žmogui, prieš kurį jaučiame gėdą. Jeigu gėda juntama dažnai, ji gali būti labai stingdanti ir izoliuojanti emocija. Nuolatinės gėdos kamuojamas žmogus vengia kitų, todėl neturi progos gauti patvirtinimų, jog yra jiems priimtinas, ir tai toliau suka užburtą gėdos ir vengimo ratą. Finn'as Skånerud'as aprašo savo pacientę, kurią kamavo ekstremalus gėdos jausmas. Moteris jautėsi taip blogai, kad po tam tikro terapijoje praleisto laiko paklausė, ar terapeutas negalėtų padėti jai numirti taip, kad jos artimųjų neprislėgtų mintis apie jos savižudybę. Šios moters norą gyventi užgožė visaapimanti narcistinė gėda. Ji visuomet stengėsi būti ypatinga. Pirmiausiai tuo, kad niekam nepridarydavo rūpesčių ir netgi užsikraudavo kitų problemas sau. Būdama 8 metų ji visiškai atsidavė mirtina liga sirgusiam vyresniajam broliui, kuris sakydavo, kad ji vienintelė gali jį išgelbėti. Nepaisant didžiulių jos pastangų brolis mirė. Net ir būdama suaugusi, ši moteris ilgai neįstengė suvokti, kad brolio išgyvenimas nuo jos nepriklausė. Ji vis dar suvokė jo mirtį kaip savo pralaimėjimą, bejėgiškumo ir nevykėliškumo įrodymą. Galbūt tai ir buvo priežastis, dėl kurios gėda tapo ją lydinčiu jausmu. Narcistiškas asmuo dažnai sunkiai suvokia tai, kokios yra realios paprasto, mirtingo žmogaus galimybės. Jeigu jas suvoktų, jaustų daug mažiau gėdos ir noro slėptis. Kol tikime privalantys būti tobuli, tol sunku priimti savo neišvengiamas silpnybes, klaidas ir pralaimėjimus.
Nors gėda mus izoliuoja, kartu joje slypi neišvengiamas santykis su kitais. Juk mes jaučiame gėdą dėl to, ką kiti apie mus galbūt galvoja, dėl to, kaip jie gali mus "demaskuoti", t.y. atskleisti, kad iš tiesų esame niekam tikę.
David W. McMillan savo knygoje "Emotion Rituals" ("Emociniai ritualai) gražiai svarsto apie žmogų, kuris savo esme jaučiasi esąs visiškas nevykėlis, ir todėl nuolat savęs gėdijasi. Toks žmogus jaučiasi esąs "grynas mėšlas", nors tokių grynų dalykų realybėje nebūna. Pavyzdžiui, mūsų kūne nuolat yra apie 2 proc. atliekų - išmatų, šlapimo, bakterijų ir pan. Tačiau kartu šis kūnas turi kojas, kurios mums leidžia vaikščioti, rankas, kuriomis galime daug ką nuveikti, akis, kuriomis matome. Kartais žmonės tiesiog susitelkia į tuos 2 procentus ir pamiršta visa kita. Tuomet likę 98 procentai tarsi pradingsta. Kas būtų, jeigu užsimanytume iš savęs pašalinti tuos 2 proc. atliekų? Geruoju tai nesibaigtų. Panašiai vyksta ir tuomet, kai mėginame būti tobuli ir pašalinti iš savęs arba bent jau paslėpti viską, kas neatitinka šio reikalavimo. Jeigu taip darome metai iš metų, natūralu, kad tampa vis sunkiau elgtis spontaniškai, pastebėti savo teigiamas savybes ir jausti teigiamas emocijas. Tačiau jeigu pajėgiame suprasti, ką sau darome, galime ir tai keisti.
Visi neišvengiamai kartais susigėstame, ir tai normalu. Tačiau stingdanti gėda yra ženklas, kad laikas pradėti tyrinėti savo įsitikinimus ir keisti juos funkcionalesniais bei daugiau atitinkančiais realybę.
Na, prieš kitus galima nuslėpti kaltę ir gėdą, savo nevykėliškumą kompensuoti stipriąja puse. Bet ką daryti, kai pačiam prieš save gėda? Juk nuo savęs nepabėgsi, sau nesumeluosi. O ir kitam neišsikalbėsi, nes, kaip ir minima straipsnyje, apie gėdą kalbėti gėda. Paprastai lengvai kalbame apie patirtą liūdesį, pyktį, nerimą, tačiau apie dalykus, kurie mums sukelia gėdos jausmą, vengiame kalbėti. Taip ir lieka tas jausmas tūnoti mumyse:(
AtsakytiPanaikintiLabai reikalingas straipsniukas, tikrai mažai apie gėdą kalbama. Būtų įdomu dar išgirsti plačiau apie gėdos teikiamą naudą (apie žalą šitas straipsniukas), ir jeigu žmogus nepajėgia susitvarkyti su gėdos žala (kai sunku kalbėti apie gėdą, kai pačiam prieš save gėda), tai kaip sau padėti?
AtsakytiPanaikintiMan pavyzdžiui, atrodo, kad baimė ir gėda gana panašūs jausmai. Tuo, kad gali žmogų apsaugoti, kai yra normalūs, ir kurie gali jam pakenkti, kai trukdo augti ir tobulėti. Baimė juk apsaugo, kad karšto puodo plikom rankom nuo ugnies nenukeltume. Bet trukdo, kai nesistengiama jos pranokti, kai tarkim bijoma naujų patirčių ir nesistengiama pasiruošti jas priimti, nugalint baimę (įsiklausant į ją ir ją pranokstant). Pavyzdžiui, kai nesiimi kepti pyrago, nes bijai, kad nepavyks.
Gėda manau irgi yra naudinga - kai apsaugo žmogų nuo kitų pažeminimo už jo nesektiną elgesį,arba kai kitus žmones apsaugo nuo jo primetamo nesektino elgesio... (Gal čia ir ne taip kažką parašiau, kažin dar kaip čia tolerancija perrašytų šituos žodžius:)Man atrodo, gėda kažkaip saugo žmogų, kad jis liktų ištikimas savo tikslui ir nesiblaškytų.
Šiaip ar taip, baimė ir gėda galėtų būti ir labai socializuojantys reiškiniai. Juk norint jas nugalėti, reikia ieškoti kaip padėti sau, ieškoti kuo gali pasitikėti, kas gali padėti tau... Išdrįsti nelengva, bet juk galima bandyti, ir tik nuolat siekiantys kažko pasiekia... Man gražu, kad yra daug reiškinių įvairiose kultūrose, religijose, kurie padeda irgi su šitais jausmais tvarkytis, ir nejučia socializuoja. Gražu, kai žmonės gali kreiptis malda į Aukščiausią, kad padėtų jiems nugalėti baimę arba atleistų jiems už gėdingą poelgį, ir padėtų jiems sau atleisti, nes Jis Dievas tai atleido, būtų narcistiška neatleisti sau...
Man graži mintis, kad galima susidraugauti su baime ir gėda, nelaikyti jų priešėmis. Truputį alegoriškai apie tai kalbama paprastoje knygelėje Hannah Hurnard "Kelionė į meilės karalystę".
Ačiū Viktorijai ir Monikai už įdomias mintis apie gėdą. Beje, Viktorija apskritai yra turbūt aktyviausia mūsų blogo komentatorė, dėkui :)O gėda iš tikrųjų atlieka tam tikras funkcijas, kaip ir bet kuri kita emocija. Ji atsiranda tik socialiniame kontekste ir kartu padeda mums socializuotis. Kai kurie mokslininkai netgi mano, kad gėda nepriklauso prie mūsų pirminių, bazinių emocijų, nes kūdikis nejaučia gėdos. Ji atsiranda tik vėliau, kai vaikas pradeda kažkiek suvokti, kad yra kitų matomas, ir pagal tai save vertinti. Gėda reguliuoja žmogaus elgesį, skatina jį laikytis sociume galiojančių taisyklių, o tai savo ruožtu padeda sociumui egzistuoti kaip tam tikrai visumai. Panašias funkcijas atlieka ir kaltė, todėl kartais baimė ir kaltė netgi laikomos beveik tapačiomis (nes abi mus skatina laikytis tam tikrų normų, taisyklių). Tačiau taip būna ne visada. Žmogus, dažnai jaučiantis stiprią gėdą, nebūtinai turi jausti ir stiprią kaltę. Kaip ir bet kuri emocija, gėda mums netrukdo, kol netampa neproporcingai stipri ir didelė. Tačiau jeigu žmogus jaučia gėdą netgi darydamas tokius dalykus, kuriuos pats suvokia esant normalius, jeigu gėda trukdo, tuomet su ja verta padirbėti. Ne kovoti, o pirmiausiai daugiau ją pažinti, suprasti, kokiose situacijose ir dėl kokių automatinių minčių ji kyla, kokie įsitikinimai lemia tas mintis, ir kaip tas mintis ir įsitikinimus galime koreguoti.
AtsakytiPanaikinti