Mokymasis – vienas iš mėgstamiausių mano užsiėmimų. Matyt
tikrai esu iš tų žmonių, kuriems kaskart, kažką naujo sužinojus ar išmokus,
išsiskiria dopamino dozė. :) Tačiau patarimai, kuriuos aprašysiu, gali praversti ne tik mokymosi
fanatikams, bet ir kiekvienam žmogui – tiek vaikui, tiek suaugusiam,
kuriam tenka ko nors mokytis mokykloje, universitete, darbe ar laisvalaikiu.
Kai kurios rekomendacijos gali lengvai nustebinti, tačiau kadangi jas pateikia itin
gerbiama šios srities žinovė, inžinierė ir pedagogė Barbara Oakley, belieka pasitikėti, kad taip ir
yra, o geriausia - tiesiog imti ir patikrinti praktiškai. Be to, sveikas protas sako, kad siūlomi metodai tikrai logiški, nors kai kas galbūt
šiek tiek prieštarauja mūsų vis labiau į skubėjimą ir hiperproduktyvumą
besiveržiančiam mąstymui. :) Beje, nemokamas internetinis kursas „Learning How to Learn“, parengtas Barbaros
Oakley kartu su kolega neuromokslininku Terrence Sejnowski, yra vienas
populiariausių svetainėje Coursera.org. Tad kas norėsite išklausyti šį kursą
(ir tai tikrai nieko nekainuoja!), artimiausia pradžia jau liepos mėn. Taigi,
štai ką rekomenduoja Barbara Oakley:
Kaitaliokite mokymąsi
susitelkus su mokymusi atsipalaidavus. Kai žmogus susitelkia į konkretų
uždavinį ar problemą, jo protas tarsi susiaurėja. Toks mokymasis efektyvus, bet
jo metu mes suvokiame ryšius tik tarp artimų, tiesiogiai susijusių dalykų. Tam,
kad išmoktus dalykus susietume su platesniu kontekstu, būtina, kad protas
pabūtų vadinamoje „išplaukusioje“ būsenoje, nes tuomet nauja informacija
susiejama su kita, ir mes galime patirti gilesnių bei kūrybingesnių įžvalgų.
Praktiškai tai gali atrodyti taip: pusvalandį ar valandą pasėdėkite susitelkę
prie mokymosi medžiagos ar uždavinio, o paskui eikite pasivaikščioti, nusiprauskite
duše ar išplaukite indus. Ir užsiimant visai kitais dalykais, mokymosi procesas
vyks toliau, t.y. mes ne švaistysime laiką, o efektyviau mokysimės! Tas pats galioja ir sprendžiant sudėtingas
problemas – nėra prasmės sėdėti prie jų susitelkus valandų valandas, geresnių
rezultatų pasieksime varijuodami tarp susitelkusio ir atsipalaidavusio
proto.
Pasitelkite
metaforas. Pasirodo, absoliuti dauguma geriausių pasaulio dėstytojų,
dėstydami sudėtingas disciplinas, nuolat naudoja metaforas ir analogijas, kad
padėtų studentams suprasti ir įsiminti pateikiamą informaciją.
Taikykite „Pomidoro
techniką“ ir įveikite atidėliojimą. Kai žmogus žiūri į kažką, kas jam
nepatinka, smegenyse aktyvuojami skausmo centrai, panašiai, kaip tuomet, kai
užtvojame sau per pirštą plaktuku. Todėl kai žiūrime į nemalonią užduotį,
jaučiame skausmą, ir gana natūralu yra mėginti dėmesį perkelti kitur (visi
kartais taip darome). Deja, jeigu tai
vyksta per dažnai, tai gali virsti savotiška priklausomybe. Todėl atidėliojimą
svarbu įveikti ir čia gali padėti paprasta vadinamoji „Pomidoro technika“,
kurią prieš maždaug 30 metų sukūrė Francesco Cirillo. Ji taip buvo pavadinta
dėl kūrėjo naudoto laikmačio, mat šis buvo pomidoro formos. Metodo esmė
paprasta – nusistačius laikmatį 25 minutėms, visiškai susitelkiama į užduotį
atsisakant bet kokių susikaupti trukdančių užsiėmimų, t.y. netikrinant
interneto, nekalbant telefonu ir pan. Dirbant siekiama 25 minutes praleisti
susitelkus į procesą, ir negalvoti apie rezultatą. (T.y. mūsų tikslas yra
pvz. 25 minutes susitelkus skaityti knygą, o ne per 25 minutes perskaityti
du skyrius ar 15 puslapių). Kai 25 minutės praeina, atsipalaiduojame ir
paveikiame kažką kita (galima netgi pasižvalgyti internete), o mokymasis vyksta
toliau. :) (Žr. ankstesnę pastraipą).
Pakankamai miegokite.
Miego metu mūsų neuronai susitraukia, ir tuomet galima atlikti „valymo darbus“
(miegant iš smegenų iš tikrųjų pašalinamos įvairios per dieną susikaupusios
„atliekos“.) Be to, miego metu formuojasi nauji sinapsiniai ryšiai, t.y. naujai
įsisavinta informacija susiejama su jau anksčiau turėta. Būtent todėl efektyviau yra kažko mokytis
daugiau dienų per savaitę po trumpesnį laiką, o ne vieną dieną per savaitę, bet
ilgai. Kai informacija gaunama „porcijomis“, ją įsisavinti ir įtraukti į
ilgalaikę atmintį tampa daug lengviau.
Sportuokite.
Anksčiau buvo manoma, kad suaugusiam žmogui nauji neuronai (t.y. smegenų
ląstelės) nebesigamina, kad neuronus mes tik prarandame. Tačiau šiuo metu
aišku, kad taip tikrai nėra, mat smegenų dalyje, kuri vadinasi hipokampas, visą
gyvenimą nuolat gaminasi naujos smegenų ląstelės. Jeigu žmogus jas „įdarbina“,
jos gyvena toliau, jeigu ne – žūsta kaip nereikalingos. Yra du būdai pasiekti,
kad šios ląstelės gyventų – nuolat mokytis naujų dalykų arba sportuoti. Taip,
taip, fizinis aktyvumas taip at užtikrina, kad naujai susiformavę neuronai
integruotųsi į mūsų smegenis ir jas nuolat „atjaunintų“.
Įvertinkite, kiek
norite apkrauti savo darbinę atmintį. Anksčiau buvo manyta, kad žmogaus
darbinėje atmintyje yra vietos maždaug septyniems informacijos vienetams, šiuo
metu manoma, kad tik keturiems. Tad žmogaus darbinę atmintį galima įsivaizduoti
kaip aštuonkojį su keturiais čiuptuvais. Jeigu darome vieną dalyką vienu metu,
visi keturi čiuptuvai būna nukreipti į jį. Jeigu imamės daryti du dalykus,
jiems tenka jau tik po du „čiuptuvus“. Įrodyta, kad dėl to tampame šiek tiek
„kvailesni“, t.y. mūsų rezultatai, suvokimo lygis, įžvalgos tikrai nebus tokios
pat, jeigu į užduotį būsime sutelkę tik dalį dėmesio.
Perkelkite
informaciją iš darbinės atminties į ilgalaikę atmintį. Ar esate pastebėję,
kad kartais, pasiklausę geros paskaitos, galime jaustis labai įkvėpti, tačiau
jau po savaitės būna sunku prisiminti, apie ką joje buvo kalbama? Tam, kad
informacija įsitvirtintų mūsų ilgalaikėje atmintyje, būtina praktika. Jeigu
nėra praktikos, pamirštamos netgi didelės ir labai svarbios įžvalgos. Todėl
jeigu sužinojote kažką svarbaus ir norite to nepamiršti, suplanuokite, kaip
artimiausiu metu tai pradėsite taikyti praktiškai. Tas pats galioja ir dabar
jūsų skaitomam tekstui. :)
Nesijaudinkite, jeigu
mąstote lėtai. Lėtai mąstantys žmonės dažnai pastebi dalykus, kurių
„greitieji“ mąstytojai tiesiog nespėja pastebėti, todėl, jeigu esate vienas iš
lėtesniųjų mąstytojų, priimkite tai kaip
savo mąstymo stilių, turintį neabejotinų stiprybių.
Nesijaudinkite, jeigu
neįsimenate tiek daug „einamosios“ informacijos, kaip kiti. Žmonės, kurie
prasčiau atmintyje išlaiko detalią einamąją informaciją, šių sunkumų patiria
todėl, kad jų smegenys nuolat labai atviros naujai informacijai. Todėl kolegos
galbūt jums daro didelį įspūdį, kai atmintinai prisimena visus susirinkimo
darbotvarkės punktus ar kitą darbinę informaciją, tačiau įrodyta, kad tie,
kurių darbinė atmintis prastesnė, yra kūrybingesni.
Nepasiduokite
kompetencijos iliuzijai. Visiems kartais pasitaiko, kad atrodo, jog kažką
išmanome, tačiau atsidūrę situacijoje, kurioje to išmanymo tikrai prireikia, suvokiame, kad vis dėlto žinome nepakankamai. Kad taip nenutiktų, mokantis
labai svarbu reguliariai save tikrinti. Ar prisimenu, ką skaičiau? Ar galiu tai
atkartoti? Ar galiu atsakyti į kontrolinius klausimus arba išspręsti
kontrolines užduotis? Nuolatinis savęs testavimas mokantis, o taip pat
mokymasis kartu su kitais žmonėmis ir mokymosi dalyko aptarinėjimas leidžia
daug objektyviau suprasti, kiek iš tiesų išsamios yra mūsų žinios.
Kaitaliokite
užduotis. Kadangi ką nors mokantis labai svarbu praktika, gana dažnai tai
reiškia kokių nors užduočių ar pratimų darymą. Kad smegenys gerai įsisavintų informaciją,
pratimus svarbu kartoti, tačiau labai gerai, jeigu darome ne 10 identiškų
pratimų iš eilės, o tarkime, 3 vienokius, tada 3 kitokius, ir paskui vėl 3
pirmojo tipo. Taip smegenys daug geriau pastebi, kad vienu atveju uždavinį
sprendžiame vienaip, o kitu – kitaip, ir daug geriau tai išmoksta, negu
mechaniškai 10 kartų kartojant tokio pat tipo užduotį.
Plėskite savo
interesų ribas. Pasak Barbaros Oakley, labai populiaru mąstyti, kad jeigu
tik atrasime, kas mums iš tiesų įdomu ir patinka, viskas taps paprasta. Tačiau
dažnai mums patinka tai, kas sekasi, o kai kuriems dalykams išmokti, ir kad jie
pradėtų sektis, reikia nemažai laiko ir pastangų. Todėl mokslininkė ir pedagogė
siūlo nuolat plėsti savo interesų ribas, ir viena vertus, žinoti, kas mus
motyvuoja ir „užveda“, tačiau tuo pat metu žiūrėti į tai plačiau!
Suprantantiems angliškai nuoširdžiai siūlau pasiklausyti
puikios Barbaros Oakley paskaitos, kurią rasite čia.
Faina šita moteris, aš praėjau kursą Courseroje, kuriam ji vadovavo, tai tikrai apie mokymąsi sužinojau kai ką daugiau nei prieš tai :)
AtsakytiPanaikintiDainiau, aš prisiminiau, kaip tu pasakojai apie kursą šita tema, ir spėjau, kad čia turbūt tas pats. :)
AtsakytiPanaikinti