2014 m. kovo 31 d., pirmadienis

Kaip leisti sau išgyventi emocijas

Pirmiausiai to, kaip spręsti įvairiausias problemas, mes mokomės iš tų, kurie mus augina, t.y. tėvų ar žmonių, kurie juos atstoja. Jie mus moko, kaip galime savimi pasirūpinti: apsirengti, pavalgyti, bendrauti. Kiek galėdami moko ir to, kaip galime elgtis su savo emocijomis. Tai - labai svarbūs įgūdžiai, vėliau turintys tikrai daug įtakos jau suaugusio žmogaus savijautai. Deja, pasitaiko, kad tėvai ar kiti suaugusieji patys ne visuomet moka su jomis tvarkytis, ir tuomet, kaip rašo amerikietis KET terapeutas Jeffrey Young, jie gali savo vaikams, pvz. transliuoti žinutę: "Nejausk to, ką jauti, nes man nepatinka jausmai, kurie MAN kyla, kai tu taip jautiesi".

Tačiau dažniausiai nejausti to, ką jauti, būna sunku. Slopinamos emocijos paprastai niekur nedingsta, jos arba kaupiasi, arba transformuojasi į kažką kita, pavyzdžiui, kūno įtampą. Mėginimas nejausti, išvengti kokios nors emocijos panašus į mėginimą gyventi siekiant niekur nepamatyti kokios nors spalvos, pavyzdžiui, mėlynos. Įsivaizduojate, koks sudėtingas taptų gyvenimas, jeigu išsikeltume sau tokį uždavinį? Ne mažiau sudėtingas jis tampa ir mėginant išvengti vienos ar kitos emocijos. Mes esame pasmerkti ne tik nesėkmei, bet ir nusivilimui savimi dėl to, kad ją patyrėme. Tačiau kaip gi išmokti išbūti su emocijomis? Kaip išmokti jų nebijoti?

Neseniai internete, tiksliau, Facebook'e, puslapyje, kuris vadinasi "The Lost Self-Life after Narcissism", radau tokį tikrai išsamų ir gražiai suformuluotą išbuvimo su kilusia emocija "receptą", kuriuo, manau, verta pasidalinti:

KAIP DĖMESINGAI IŠBŪTI SU PATIRIAMA EMOCIJA

1. STEBĖK kilusią emociją:

  • Įsisąmonink, kad ji yra
  • Ženk žingsnelį ATGAL
  • ATSITAPATINK nuo jos
2. VISIŠKAI PATIRK KILUSIĄ EMOCIJĄ
  • emocija ateina kaip BANGA, kuri kyla ir atslūgsta
  • leisk sau NEBLOKUOTI emocijos
  • mėgink jos NEATSTUMTI
  • nesistenk jos IŠLAIKYTI
  • nesistenk jos SUSTIPRINTI
  • tiesiog būk savo emocijos LIUDININKU
3. ATSIMINK: TU NESI ŠI EMOCIJA
  • nesivadovauk emocijos sukeltu poreikiu skubiai ko nors griebtis
  • prisimink momentus, kai jauteisi kitaip
  • apibūdink savo emociją sakydamas: "Jaučiu________________", o ne "Esu...................".
  • pastebėk, ką DAR jauti tuo pat metu  

4. MOKYKIS GERBTI SAVO EMOCIJĄ

  • nevertink ir nesmerk jos
  • sąmoningai praktikuokis būti jai GERANORIŠKAS
  • radikaliai PRIIMK savo emociją. 




1 komentaras:

  1. Galima tik prideti, kad "Jeigu gerai jautiesi jausk, mėgaukis savo jausmu, apibendrink. Bet jeigu blogai jautiesi, galvok, mąstyk, sukonkretink". Tai mano manymu viena iš išminties taisyklių. Ji tikrai pasiteisino ir mano asmeninėje praktikoje ir mano klientų gyvenimuose.

    AtsakytiPanaikinti